Constantin Ivan și vizita lui Ceaușescu. Povești din Cutia de viteze
Se
terminase de clãdit hala nouã, lipitã de cea veche a Cutiei de viteze, ȋn
partea dreaptã, spre turnãtoria de fontã care urma sã fie rasã de pe fața
pãmȃntului, curãțit locul, nivelat, și facut acolo o rampã pentru automobile. (Clãdirea
turnãtoriei, ca o corabie scãpatã dint-o
furtunã devastatoare, eșuatã ȋn mal dupã refluxul timpului, era una dintre
halele vechi primite moștenire din vremea cȃnd intreprinderea se numea Vasile
Tudose și nimeni ȋncã nu visa cã se vor construi acolo Dacii.)
Cȃnd
au venit francezii sã facem ȋmpreunã cutiile de viteze Estafette, nu le-a
convenit nici una dintre cele cinci hale pe care le-a vizitat și a hotãrȃt
construcția uneia noi dupã modelul francez. Pȃnã ce aceasta a fost ridicatã din
temelii, s-au ocupat de mȃna de lucru și au trimis ȋn Franța la specializare
personal din toate domeniile. Astfel cã
odatã cu documentația tehnicã și utilajele cumpãrate din Franța, s-au
ȋntors și muncitorii, reglorii, maiștrii și tehnologii familiarizați cu modul
de lucru riguros și exigent al marii industrii.
Ȋn
istoria nescrisã a automobilelor, colectivul disciplinat format la Cleon a
constituit ȋn timp rezerva de cadre pentru toate extinderile și dezvoltãrile de
fabricație ulterioare, de la motoare și pȃnã la montajul pe bandã al automobilelor.
A fost foarte greu sã se spargã blocada lui “merge și-așa”. O sã par incoerent
dar vã dau un exemplu.
Cine
nu a auzit dintre cei bãtrȃni de Marele Chiru, omul decorat cu toate medaliile,
eroul muncii socialiste, reprezentant de frunte al clasei muncitoare? Ȋntr-un
moment mai greu cȃnd Cutia de viteze se afla ȋntr-un impasi nu mai fãcea fațã
ritmului benzii de montaj și cerințelor de pe piațã, a venit la cutie cu
activismul sãu sã deblocheze situatia. N-a fãcut purici, “merge și-așa”, n-avea
cum sã se ȋntoarcã ȋn cutia de viteze unde se instauraserã reglajele fine și
autocontrolul. Colectivul l-a respins ȋn cȃteva luni.
*
Hala
nouã a cutiei de viteze Oltcite era mai luminoasã decȃt cealaltã, utilajele noi
lãsau ȋntre ele un spațiu mai larg. Se ȋmpãrțise personalul ȋn douã și fuseserã
implantați ȋn ambele secții angajați tineri. Președintele Nicolae Ceaușescu ȋși
anunțase o vizitã și de trei zile se muncea numai la curãțenie. Un munte de
rumeguș cãrat cu remorcile scãdea ȋn spatele secției cu fiecare orã care
trecea. Se spãlase cu rumegușul a treia oarã culuarele ȋnnegrite de ulei din
secția veche, iar utilajele, șterse cu laveta și revopsite, cãpãtaserã alte
straie.
Trasajul
dungilor cu vopsea albã era sã producã un dezastru ȋn dreptul liniei de
fabricație, prelucrare fontã, condusã de maistrul Cãprescu. Dungile se
ȋncãlicaserã, tocmai trecuse Florina, fatafrumoasã de la brigade artisticã, lucra
la dispeceri și țigãnușul care trãgea dunga cu ochii la picioarele ei ce
prelungeau frumos tocurile ȋnalte, greșise direcția cadrului. Ca sã repare, a
mutat cadrul și a mai tras o dungã alãturi de cealaltã, deschizȃndu-se ȋn V.
Bietul Cãprescu sã plezneascã de inimã rea!... Au rãzuit cu cuțitele și au
trasat corect ȋn ultimul moment.
Totul
era pregãtit. Se instruiserã oamenii. Muncitorii trebuiau
Continuare link
Se
terminase de clãdit hala nouã, lipitã de cea veche a Cutiei de viteze, ȋn
partea dreaptã, spre turnãtoria de fontã care urma sã fie rasã de pe fața
pãmȃntului, curãțit locul, nivelat, și facut acolo o rampã pentru automobile. (Clãdirea
turnãtoriei, ca o corabie scãpatã dint-o
furtunã devastatoare, eșuatã ȋn mal dupã refluxul timpului, era una dintre
halele vechi primite moștenire din vremea cȃnd intreprinderea se numea Vasile
Tudose și nimeni ȋncã nu visa cã se vor construi acolo Dacii.)
Cȃnd
au venit francezii sã facem ȋmpreunã cutiile de viteze Estafette, nu le-a
convenit nici una dintre cele cinci hale pe care le-a vizitat și a hotãrȃt
construcția uneia noi dupã modelul francez. Pȃnã ce aceasta a fost ridicatã din
temelii, s-au ocupat de mȃna de lucru și au trimis ȋn Franța la specializare
personal din toate domeniile. Astfel cã
odatã cu documentația tehnicã și utilajele cumpãrate din Franța, s-au
ȋntors și muncitorii, reglorii, maiștrii și tehnologii familiarizați cu modul
de lucru riguros și exigent al marii industrii.
Ȋn
istoria nescrisã a automobilelor, colectivul disciplinat format la Cleon a
constituit ȋn timp rezerva de cadre pentru toate extinderile și dezvoltãrile de
fabricație ulterioare, de la motoare și pȃnã la montajul pe bandã al automobilelor.
A fost foarte greu sã se spargã blocada lui “merge și-așa”. O sã par incoerent
dar vã dau un exemplu.
Cine
nu a auzit dintre cei bãtrȃni de Marele Chiru, omul decorat cu toate medaliile,
eroul muncii socialiste, reprezentant de frunte al clasei muncitoare? Ȋntr-un
moment mai greu cȃnd Cutia de viteze se afla ȋntr-un impasi nu mai fãcea fațã
ritmului benzii de montaj și cerințelor de pe piațã, a venit la cutie cu
activismul sãu sã deblocheze situatia. N-a fãcut purici, “merge și-așa”, n-avea
cum sã se ȋntoarcã ȋn cutia de viteze unde se instauraserã reglajele fine și
autocontrolul. Colectivul l-a respins ȋn cȃteva luni.
*
Hala
nouã a cutiei de viteze Oltcite era mai luminoasã decȃt cealaltã, utilajele noi
lãsau ȋntre ele un spațiu mai larg. Se ȋmpãrțise personalul ȋn douã și fuseserã
implantați ȋn ambele secții angajați tineri. Președintele Nicolae Ceaușescu ȋși
anunțase o vizitã și de trei zile se muncea numai la curãțenie. Un munte de
rumeguș cãrat cu remorcile scãdea ȋn spatele secției cu fiecare orã care
trecea. Se spãlase cu rumegușul a treia oarã culuarele ȋnnegrite de ulei din
secția veche, iar utilajele, șterse cu laveta și revopsite, cãpãtaserã alte
straie.
Trasajul
dungilor cu vopsea albã era sã producã un dezastru ȋn dreptul liniei de
fabricație, prelucrare fontã, condusã de maistrul Cãprescu. Dungile se
ȋncãlicaserã, tocmai trecuse Florina, fatafrumoasã de la brigade artisticã, lucra
la dispeceri și țigãnușul care trãgea dunga cu ochii la picioarele ei ce
prelungeau frumos tocurile ȋnalte, greșise direcția cadrului. Ca sã repare, a
mutat cadrul și a mai tras o dungã alãturi de cealaltã, deschizȃndu-se ȋn V.
Bietul Cãprescu sã plezneascã de inimã rea!... Au rãzuit cu cuțitele și au
trasat corect ȋn ultimul moment.
Totul
era pregãtit. Se instruiserã oamenii. Muncitorii trebuiau
Continuare link
Constantin Ivan și vizita lui Ceaușescu. Povești din Cutia de viteze
Se
terminase de clãdit hala nouã, lipitã de cea veche a Cutiei de viteze, ȋn
partea dreaptã, spre turnãtoria de fontã care urma sã fie rasã de pe fața
pãmȃntului, curãțit locul, nivelat, și facut acolo o rampã pentru automobile. (Clãdirea
turnãtoriei, ca o corabie scãpatã dint-o
furtunã devastatoare, eșuatã ȋn mal dupã refluxul timpului, era una dintre
halele vechi primite moștenire din vremea cȃnd intreprinderea se numea Vasile
Tudose și nimeni ȋncã nu visa cã se vor construi acolo Dacii.)
Cȃnd
au venit francezii sã facem ȋmpreunã cutiile de viteze Estafette, nu le-a
convenit nici una dintre cele cinci hale pe care le-a vizitat și a hotãrȃt
construcția uneia noi dupã modelul francez. Pȃnã ce aceasta a fost ridicatã din
temelii, s-au ocupat de mȃna de lucru și au trimis ȋn Franța la specializare
personal din toate domeniile. Astfel cã
odatã cu documentația tehnicã și utilajele cumpãrate din Franța, s-au
ȋntors și muncitorii, reglorii, maiștrii și tehnologii familiarizați cu modul
de lucru riguros și exigent al marii industrii.
Ȋn
istoria nescrisã a automobilelor, colectivul disciplinat format la Cleon a
constituit ȋn timp rezerva de cadre pentru toate extinderile și dezvoltãrile de
fabricație ulterioare, de la motoare și pȃnã la montajul pe bandã al automobilelor.
A fost foarte greu sã se spargã blocada lui “merge și-așa”. O sã par incoerent
dar vã dau un exemplu.
Cine
nu a auzit dintre cei bãtrȃni de Marele Chiru, omul decorat cu toate medaliile,
eroul muncii socialiste, reprezentant de frunte al clasei muncitoare? Ȋntr-un
moment mai greu cȃnd Cutia de viteze se afla ȋntr-un impasi nu mai fãcea fațã
ritmului benzii de montaj și cerințelor de pe piațã, a venit la cutie cu
activismul sãu sã deblocheze situatia. N-a fãcut purici, “merge și-așa”, n-avea
cum sã se ȋntoarcã ȋn cutia de viteze unde se instauraserã reglajele fine și
autocontrolul. Colectivul l-a respins ȋn cȃteva luni.
*
Hala
nouã a cutiei de viteze Oltcite era mai luminoasã decȃt cealaltã, utilajele noi
lãsau ȋntre ele un spațiu mai larg. Se ȋmpãrțise personalul ȋn douã și fuseserã
implantați ȋn ambele secții angajați tineri. Președintele Nicolae Ceaușescu ȋși
anunțase o vizitã și de trei zile se muncea numai la curãțenie. Un munte de
rumeguș cãrat cu remorcile scãdea ȋn spatele secției cu fiecare orã care
trecea. Se spãlase cu rumegușul a treia oarã culuarele ȋnnegrite de ulei din
secția veche, iar utilajele, șterse cu laveta și revopsite, cãpãtaserã alte
straie.
Trasajul
dungilor cu vopsea albã era sã producã un dezastru ȋn dreptul liniei de
fabricație, prelucrare fontã, condusã de maistrul Cãprescu. Dungile se
ȋncãlicaserã, tocmai trecuse Florina, fatafrumoasã de la brigade artisticã, lucra
la dispeceri și țigãnușul care trãgea dunga cu ochii la picioarele ei ce
prelungeau frumos tocurile ȋnalte, greșise direcția cadrului. Ca sã repare, a
mutat cadrul și a mai tras o dungã alãturi de cealaltã, deschizȃndu-se ȋn V.
Bietul Cãprescu sã plezneascã de inimã rea!... Au rãzuit cu cuțitele și au
trasat corect ȋn ultimul moment.
Totul
era pregãtit. Se instruiserã oamenii. Muncitorii trebuiau
Continuare link