Avansul tehnologiei a impulsionat lumea digitală, comportamentul utilizatorilor de astăzi fiind mult diferit față de cel din urmă cu doar un deceniu. Smartphone-urile, gadgeturi tot mai performante și conectate la rețele de internet de foarte mare viteză (inclusiv rețele mobile 5G și 5G+), au devenit dispozitivele preferate ale românilor pentru conectarea la internet grație capacității acestora de a asigura experiențe confortabile, oricând și de oriunde.
Mass-media, comerț, producții de film și conținut TV, comunicare, jocuri video - toate aceste resurse relevante pentru societate sunt acum strâns legate de mediul online – inclusiv pe terminalele mobile.
Promovarea pe internet a devenit esențială pentru branduri, iar abordările industriei de publicitate s-au schimbat de asemenea în ultima perioadă de timp. Vorbim în mod curent despre proiecte social media, activare bloggeri și vlogeri, influencer marketing, SEO plus strategii complexe și originale pentru partea de promovare în publicațiile online de tip New media.
De altfel, online-ul și offline-ul devin tot mai bine integrate pentru orice proiect care trebuie adus la cunoștința publicului, indiferent de mediul de consum. Un bun exemplu foarte recent este reprezentat de campania realizată de platforma de streaming online Netflix în luna decembrie pentru sezonul al 2-lea al serialului Jocul Calamarului.
În diverse locații din București, grupuri de persoane care ilustrau unele dintre cunoscutele personaje ficționale (gardienii) s-au plimbat pur și simplu pe stradă, un subiect prezentat cu integrare naturală în online media și pe rețelele de socializare. Pentru și mai mult buzz pe internet, s-a creat o campanie și alături de magazine second hand din Capitală, fanii fiind provocați să caute îmbrăcămintea folosită în cadrul filmărilor.
În ceea ce privește strict domeniile economice care se promovează cel mai mult în mediul online din România în 2025, iată câteva dintre industriile "campioane", o selecție ușor de sesizat prin prisma volumelor de reclame și a sumelor alocate de companiile de profil sub forma bugetelor de marketing și publicitate:
FMCG - bunuri de larg consum
Dacă în trecut televiziunea, presa scrisă și locațiile outdoor reprezentau mediile unde se concentrau reclamele brandurilor FMCG, lucrurile s-au schimbat substanțial. În mix-ul de media, zona online este esențială acum pentru companiile ce produc bunuri de larg consum - produse alimentare și nealimentare, inclusiv cosmetice și detergenți.
La acest capitol putem menționa în paralel și supermarketurile și hipermarketurile, adică vânzătorii de astfel de articole. De menționat este că cea mai mare parte a tranzacțiilor se fac offline, dar, iată, decizia de cumpărare se produce tot mai mult în mediul virtual.
Comerțul electronic
Pentru că este la îndemână să faci shopping direct pe internet, brandurile e-commerce se axează desigur în special pe marketing în spațiul digital. Magazinele online pot reprezenta însă chiar segmente de retail ale unor mărci consacrate offline, care și-au schimbat abordarea de business și consideră că nu pot rata oportunitățile comerțului electronic. Partea de marketing prin afiliere a devenit un pilon important în zona de promovare online.
Industria iGaming
Operatorii de jocuri de noroc au făcut de mulți ani pasul spre serviciile furnizate la distanță, în condițiile în care piața de profil a devenit complet reglementată și funcțională în România. În prezent, platformele de casino și pariuri sportive oferă numeroase resurse de divertisment de tip gambling.
Activitatea la sloturi online, live casino și pariuri online se desfășoară în deplină legalitate pe baza licențelor locale furnizate de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Deși se promovează și la TV și outdoor, brandurile cu profil iGaming își concentrează strategiile de marketing în cadrul proiectelor de promovare online, cele mai relevante pentru utilizatorii de internet.
Domeniul financiar-bancar
Creșterea veniturilor populației și dezvoltarea economică a societății au determinat și mai mult interes pentru investiții în plan de afaceri, dar și pe plan personal. Implicit, cererea de finanțare este la nivel foarte ridicat, pe măsură ce tot mai mulți cetățeni români folosesc servicii financiar-bancare.
Dincolo de partea de credite, a crescut concurența în materie de furnizare conturi și carduri (de debit și credit, inclusiv carduri digitale). În plus, au apărut bănci exclusiv online sau cel puțin bazate pe conceptul cunoscut sub denumirea de fintech. IFN-urile care oferă micro-credite de nevoi personale cu acordare rapidă reprezintă de asemenea un sector important în publicitatea online, alături de băncile comerciale.
Streaming cu seriale și filme
Platformele de streaming video online au ajuns că concureze la nivel înalt conținutul TV și din cinematografe. Concurența este și pe acest segment foarte mare, iar interesul publicului trebuie să fie menținut prin prezentarea pe internet a producțiilor noi. Dintre jucătorii internaționali, alături de Netflix există pe piața românească Max, Disney+, SkyShowtime și Prime Video. În plus, tot mai activi sunt furnizorii locali: Voyo, AntenaPlay și PrimaPlay.
IT&C - gadgeturi, servicii telecom
Pentru că mediul online se bazează pe tehnologie, nu putea lipsi din această listă domeniul IT&C, în calitate de client de servicii de publicitate și marketing. Se promovează intens gadgeturi de tot felul, pe toate segmentele de preț, precum și serviciile telecom - telefonie mobilă, internet și televiziune.
Turism & HoReCa
Agențiile de turism realizează acum vânzări în mare parte pe internet, iar mulți utilizatori accesează direct platforme de rezervări cazare și bilete de avion. Zona de turism și HoReCa este foarte activă în marketingul digital, volumele fiind în creștere permanentă.
Hotelurile, pensiunile, companiile de transport aerian, alături de website-uri și aplicații de tip agregator de oferte sau agenție de turism, se bucură de o piață foarte dinamică, iar strategia de marketing este de obicei axată pe soluțiile digitale.
Acest articol a fost publicat de către un membru al comunității.