Despre mine

Catau Adrian

blogger, soț, părinte, vestitor al Adevărului

Blogs Home » Spiritualitate » Religie » Reflecţii Evanghelice

Reflecţii Evanghelice

Blog personal de reflecţii biblice în contextul contemporan.

Articole Blog

01. Christian Aid Ministries România are site: www.icam.ro - Jan 23, 2018 6:59:00 AM
În sfârșit, Christian Aid Ministries România are site! www.icam.ro este adresa.


03. Nabeel Qureshi a plecat dintre noi (1983-2017) - Sep 17, 2017 9:08:00 AM

 Nabeel Qureshi cunoscut în România prin cartea „Căutându-l pe Allah, L-am găsit pe Isus”, dar și prin canalele media foarte urmărite de generația tânără. Personal, cu ceva ani în urmă am aflat despre el de la o colegă. De atunci am ascutat multe dezbateri, discursuri și mărturii personale care există pe internet. Musulman convins, cu rădăcini din Pakistan,  Nabeel s-a convertit la creștinism încercând să-l combată pe prietenul său David Wood (actualmente un cunoscut apologist creștin). Deși a plecat așa de tânăr dintre noi, la doar 34, lăsând în urmă o soție tânără și o fetiță, a lăsat în urmă o puternică mărturie cu impact în rândul musulmanilor din Occident care caută răspunsuri în Islam.

Cu ani în urmă am ascultat o dezbatere dintre el și Ally Shabir, un cunoscut apologist musulman (care combate Biblia și viața Domnului Isus, moartea și învierea Sa) și am rămas foarte surprins de abilitatea Nabeel de a-l combate în ciuda diferenței de vârsta, Nabeel era evident mult mai tânăr.

Personal simt o mare pierdere, și eu am sperat că poate se va îndura Dumnezeu de el și îi va da vindecarea, lucru care nu s-a întâmplat, doar Dumnezeu știe de ce....

Aceasta este ultima înregistrare video din spital (la data publicării), în care Nabeel își exprimă ultima dorință.


  
04. Am redus dependenţa de Microsoft - Jul 31, 2017 8:33:00 AM
Am lucrat ani de zile cu programele Microsoft, începând cu anii 1999, primul sistem de operare pe care l-am folosit a fost Windows 3 şi apoi Windows 3.11, 95,98,Milenium, 2000, Xp, 7, 8, şi ultimul, Windows 10. Prin anul 2001 am testat primul sistem de operare linux, era Redhat, nu mai îmi amintesc versiunea. De atunci am testat nenumărate distribuții. În final m-am decis să folosesc Linux Mint, ultima versiune, (acum 18.2), cu xfce. Deşi folosesc dualboot, adică mai am şi Windows 10 instalat, intenționez să mai folosesc la birou sistemul Windows întrucât angajatorul meu folosește multe dependențe Microsoft.

Un alt pas, renunțarea la motorul de căutare google şi browserul Chrome. Deși google oferă indiscutabil cel mai bun browser, am decis să nu-l mai folosesc pe viitor. Alternative sunt precum firefox cu https://duckduckgo.com/, chiar dacă nu îmi oferă atâta performanță.

Revenind la linux, recomand Linux Mint în loc de Windows, cei mai mulţi utilizatori ai sistemului de operare Windows îl folosesc doar pentru internet, reţele sociale şi procesare documente. Folosind Linux cu libreoffice în loc de Windows cu Microsoft Office îţi reduci substanțial cheltuielile cu înlocuirea echipamentelor, plus ai libertatea de a alege între un număr mare de distribuții, nu te expui atât de mult virurşilor, şi în plus nu te spionează nimeni continuu cum face Windows. Linux Mint versiunea cu xfce consumă şi resurse mult mai puţine decât windows 10, nu consumă spaţiu în plus odată cu actualizările (cum se întâmplă cu Windows), iar interfața grafică poate fi personalizată mult mai mult după gusturile utilizatorului.

Pentru programatori nu cred că lipseşte nimic cu excepția celor care folosesc unelte Microsoft precum Visual Studio sau MsSQL. Am instalat Atom io (în Windows foloseam Notepad++), merge super, Netbeans merge foarte bine, la fel şi Eclipse dar cel din urmă nu-l folosesc.

Urmeză să renunţ la gmail şi blogger :).

Captură ecran laptop personal Linux Mint 18.2 xfce 64bit


05. Reflecţie 24-07-2017 - Jul 24, 2017 11:23:00 AM

Oricât de multe bogăţii ar avea cineva, oricât de mult ar urca pe scara socială, indiferent câte plăceri şi-ar permite, există ceva care umbreşte aceste realizări: eternitatea. Tocmai de aceea, nici un individ nu poate fi considerat fericit dacă toată strădania omului sau fericirea lui este deconectată de veşnicie.



06. David Wilkerson, Te schimbi!? - May 5, 2017 7:48:00 AM

07. Familia între constrângerile mariale și oportunitățile Occidentului - Oct 1, 2016 8:26:00 AM

După anii 45 din secolul trecut nu au mai existat atâtea mișcări masive de oameni, atât din rațiuni economice cât și din cauze precum războiul, foametea, bolile etc. Populația din țările sărace pleacă în cele bogate. Occidentul a fost luat cu asalt în ultimii ani de tot felul de popoare din Africa, Asia și America de Sud. Pur și simplu, oamenii fac orice pentru a ajunge în locuri mai sigure din punct de vedere social și economic.

Occidentul a devenit implicit un tărâm al făgăduinței pentru toate națiunile sărace și oprimate. Printre cei care se alătură exodului și valurilor de migrație sunt și mulți creștini. Sigur, în cazul multora nu există alternativă dacă vor să trăiască. Persecuțiile împotriva creștinilor se întâmplă în mod curent în Africa, Asia și America Latină. În multe zone ale lumii, haosul domnește de ani mulți, și cum oamenii și-au pierdut speranța că lucrurile se vor îndrepta, apucă spre Occident cu o nouă speranță.
Nici românii nu sunt înafara acestui fenomen, chiar dacă nimeni nu pleacă din România din cauza războiului. Totuși Occidentul oferă cel puțin speranța unei îmbogățiri rapide. Cineva îmi spunea cu ceva vreme în urmă că merge în Anglia câte o lună de zile la anumite intervale și câștigă bani cât ar câștiga în România într-un an. Tentația de a pleca pentru bani mulți câștigați într-un interval scurt este o mare ispită pentru mulți credincioși. Chiar dacă lăcomia de avere este condamnată în multe forme în Biblie, prea puțini dintre noi avem curajul să predicăm despre asta. Nu că toți am fi afectați, dar tuturor ne place confortul și urmărim găsirea fericirii.

Așadar, găsirea unei surse de bani te poate motiva să iei o decizie radicală în viață, care îți va pune familia la grea încercare. Există multe familii semi-destrămate. Având unul dintre soți plecat, copiii rămași trăiesc zbuciumați cu lipsa unui părinte, cu traume emoționale chiar dacă li se oferă bani mulți sub formă de recompense. Este greu să spunem acum ce se va întâmpla cu generația de copii care au crescut cu bunicii sau doar cu unul dintre părinți. Evanghelicii au avut convingeri sănătoase în ce privește viața de familie. Se vede cu ochiul liber că oportunitățile îmbogățirii rapide contribuie la o degradare a acestor convingeri. În plus, și în rândul evanghelicilor s-a dezvoltat un fanatism aș zice, de a avea case foarte mari și mașini scumpe.

Cred că fiecare evanghelic, excluzând faptul ar trebui să caute o călăuzire din partea lui Dumnezeu în această problemă, și doar luând în considerare pe de o parte constrângerile materiale din țările mai sărace de baștină și pe de altă parte oportunitățile îmbogățirii din Occident unde doresc să ajungă, ar fi mult mai simplu să răspundă la cea mai importantă întrebare: se merită? și dacă da, care este prețul pe care trebuie să-l plătesc pentru a mă îmbogăți? Din păcate prea puțini își pun asemenea întrebări. Aleargă mereu în căutarea fericirii fără să înțeleagă că fericirea nu poate fi împlinită de o mare cantitate de bani, nici de o casă mare sau o mașină scumpă.

Eu mă apropii de 39 de ani și nu am casa mea. Ar trebui să fiu nefericit din această cauză? Cineva mă întreba dacă am ajuns la criza bărbaților de la 40. Nici vorbă. Sunt mai optimist decât când eram mai tânăr. Sunt mereu ocupat. Nu am timp să mă gândesc prea mult la ceea ce nu am realizat. Mi-am schimbat și meseria, din contabil în programator, iar programarea îmi ține creierul ocupat cu multe linii de cod. În plus, Dumnezeu mi-a făcut harul să slujesc printre țigani săraci, unii lipiți pământului. De fiecare dată mă gândesc că sunt foarte bogat față de ei, am o mare repulsie pentru a aduna lucruri materiale.

Iată că am ajuns la finalul acestei postări. Viața este întotdeauna între constrângeri și oportunități, din păcate noi oamenii vedem constrângerile materiale ca ceva rău, chiar dacă de cele mai multe ori s-a dovedit că oportunităților materiale sunt mai distructive pe termen lung decât lipsurile materiale. În plus, fiecare evanghelic care dorește să plece în Occident ar trebuie să se întrebe cum va fi viața spirituală în aceste țări? Mulți penticostali erau în țară tot timpul pe la adunare, la rugăciuni, la nopți de veghe, însă odată ajunși acolo nu au mai mers pe la o biserică decât ocazional, deși sunt multe exemple pozitive.



09. De ce nu mai dorești să ai părtășie cu biserica locală? Motive posibile. - Aug 11, 2016 9:05:00 PM
În generațiile trecute părtășia la evanghelici era considerată foarte importantă. Asta poate și din cauza faptului că regimul comunist restricționa adunările publice, conform politicii de stat. Era un fel de contra reacție, cu cât se interzicea ceva, cu atât îți doreai mai mult să ai acel lucru. În vremuri de libertate, interesul pentru părtășia bisericii a scăzut dramatic. Este greu să te disciplinezi, să fii de fiecare dată la întâlnirile bisericii. Fiecare dintre noi este prins cu problemele vieții. Avem multe justificări. Există și un adevăr că obiceiul de a merge la fiecare întâlnire produce un fel de formalism rigid, devii inflexibil și chiar te consideri mai important decât alții care nu participă.

Mersul la adunare poate deveni un obicei plictisitor, dar este necesar. Este o formă de disciplină spirituală. Acolo este locul unde ți se reamintește despre adevărurile bibliei și găsești o comunitate care discută despre Dumnezeu, mântuire, iad, veșnicie etc. Nu se întâmplă acest lucru la birou sau pe şantier, decât ocazional. Tocmai de aceea, adunarea credincioșilor este necesară și importantă. Știu că unii spun că ne putem închina acasă, dar ne închinăm și la biserică cu toții, deci aici avem un alt nivel de părtășie (în trupul lui Hristos). Tinerii evanghelici trebuie să înțeleagă că fără părtășia bisericii este puțin probabil s-o scoată la capăt. Știu că este la modă astăzi să te consideri creștin fără biserică, se te consideri penticostal fără să fi experimentat puterea Duhului Sfânt, însă nu așa a fost la începuturile bisericii, atunci când ucenicilor li s-a dat numele de creștini.
Avem de a face cu un curent de secularizare a creștinismului. În plus, vin mulți predicatori din occident care spun surorilor noastre că nu este important să fie decente, nu este important să poarte capul acoperit etc. Noi nu știm să apreciem pe cei care au curajul să țină mărturia lui Hristos în societate. Ar trebui să apreciem fetele care poartă batic și se îmbracă decent în școli şi în facultăți, sau chiar la locul de muncă. Ar trebui să apreciem pe tinerii care merg regulat la adunare, care își păstrează viața curată. Dar când se predică că aceste lucruri nu sunt decât un formalism, tinerii abia așteaptă. Și care este rezultatul: tineri care vor renunța gradual la părtășie și în cele din urmă vor abandona credința.
Activism cu părtășie minimală. Există frați care sunt activi în evanghelizare sau în diverse activități sociale dar nu au părtășie cu o biserică locală. Bisericile lipsite de viziune devin inactive în timp. Dacă ai o fire activă și înțelegi chemarea de a face ceva, ești tentat să abandonezi restul comunității și să mergi pe cont propriu în lucrare. În comunitățile mari nu se v-a sesiza nimeni de lipsa ta. Însă spiritual te poți pierde. Fiecare lucrător activ trebuie să aibă parte de părtășie și rugăciune colectivă. A fi singuratic nu este o model nou-testamentar, ci mai degrabă acest tip de comportament aparține profetului respins și izolat așa cum se întâmpla în vechiul-testament, acolo unde omul lui Dumnezeu se afla mereu în conflict cu propriului popor. De la un timp vei simți că nu mai aparții aproape deloc comunității în care ai crescut spiritual.
Prea ocupați. Standardul de viață se ridică de la an la an. Viața inspirată după modelul vedetelor de la Hollywood a cuprins inima multor tineri. Facebook-ul este plin de poze în care surorile noastre își etalează coafura, hainele, machiajul etc. Se vede cât de mult tânjesc unele femei după viața din filme. Pe lângă indecența și artificialul lor, unele adaugă și citate sau sfaturi spirituale, la prima vedere pare că au şi ele o misiune pe internet. La nunțile noastre se face multă concurență, sunt multe fițe și se aruncă cu bani. Viața devine o cursă de șobolani pentru a te ridica la un standard pe care creștinii ar trebui să-l condamne, și nicidecum să-l îmbrățișeze. Adoptând un stil de viață fițos, multe familii aleargă mult după bani, de aceea părtășia frățească nu se mai regăsește pe agenda lor încărcată. Bogăția și sărăcia despart oamenii de la părtăşie. Dacă devii bogat nu te vei simți confortabil în rândul celor mai săraci și nici ei nu se vor simți prea bine în prezența ta. Așadar vei avea un motiv în plus să te izolezi sau alții se vor izola de tine din cauza complexului de inferioritate.

Păcatul. Biblia spune că păcatul ne desparte, și practic vorbind fiecare am experimentat acest lucru. Atunci când păcătuim nu mai simțim nevoia de a merge la părtășie. Simțim că e mai bine să fim singuri, că este mai bine să evităm frații, acest lucru te poate motiva să renunți la restul comunității. Este mai sănătos să ne mărturisim şi să mergem mai departe decât să avem un renume intact dar să stăm izolați.

Predicatorii plictisitori. Senzația că nu mai ai ce învăța din predici apare inevitabil de la un timp, mai ales când predicatorii nu se pregătesc şi au aceleași predici de ani de zile. Cred că aici o soluție este implicarea generației tinere în ciuda piedicilor pe care le vor întâmpina. Eu personal îmi aduc aminte de multe ori cum mi-au întors ideile pricipale din predica mea, nu aş vrea să spun din ce motive au făcut-o cei care au urmat după mine, dar uneori trebuie să fii pregătit şi să nu fii prea dezamăgit încât să renunţi. Să ştiţi că este foarte descurajant când te umileşte cineva în faţa unei audienţe numeroase. Ştiu că există mulţi tineri dezamăgiți de calitatea predicilor celor în vârstă, dar dragi tineri, voi v-aţi pregătit să luaţi responsabilitatea predicării? Uneori necesită multă muncă şi rugăciune, şi poate de ce să nu recunoaștem este mai uşor pe facebook, la mall, la sala de culturism, la saună, la un fotbal, la pescuit etc.

Plecatul în străinătate. De când plecatul în străinătate a devenit sport naţional, mulţi evanghelici au ajuns în locuri unde nu există biserici locale evanghelice în limba maternă, ori dacă există în marile oraşe, sunt foarte aglomerate. Aşa că unii s-au dezobișnuit să mai meargă la părtășie. Cunosc destule cazuri de acest fel, avem inclusiv în familie. Poate vă vine greu atunci când veniţi în ţară să mai daţi pe la o biserică evanghelică, însă nu evitați să mergeţi, mai ales că uneori prea puţini vă mai cunosc dar poate vă reaprindeți spiritual şi vă reînnoiți angajamentul de a-L urma pe Domnul Isus.

Inactivitatea generală din biserică şi simțământul inutilității. Un număr mic de oameni slujesc în cadrul părtășiilor locale, asta poate fi şi vina lucrătorilor care ţin prea mult la amvoane şi doresc să controleze totul, însă fiecare tânăr este bine să se pregătească pentru slujire, pentru că Dumnezeu este cel care deschide uşi, în cazul meu s-a întâmplat în exterior, momentan sunt mai mult printre romi. La ei nu există atâtea pretenții, mă simt mai util :).

Boala. Mulți oameni se plâng că nu pot participa la părtășie din cauza unor afecțiuni de sănătate. Şi eu am avut perioadă când m-am simţit destul de rău şi nu aş fi vrut să fiu numit să fac ceva. De aceea, tendinţa mea naturală a fost să mă izolez, dar am depăşit în cele din urmă momentul. Dacă nu te simţi foarte rău şi dacă mai lucrezi în timpul săptămânii, nu încerca să stai duminica acasă, vino la adunare, nu trebuie să stai tot programul la părtăşia bisericii, stai cât poţi apoi te retragi. Bolnav şi izolat ţi se va face şi mai rău. Mi s-a întâmplat atunci când mă simţeam rău să stau lângă un frate foarte palid. La sfârşitul programului am dat mâna cu el şi l-am întrebat cum se simte. Omul şi-a descărcat sufletul, iar la urmă a dat mâna cu mine, mi-a mulţumit că l-am ascultat şi s-a urcat la cineva în maşină. După câteva luni a plecat la Domnul. Exemplul lui m-a încurajat mult, era în vârstă, bolnav şi persecutat oarecum în familie (pentru că era singurul evanghelic din familia lui), şi, nu renunţa să participe la programele bisericii, şi mulţi tineri sănătoşi nu participă la părtăşiile frăţeşti decât ocazional.


Super-spiritualitatea. Au existat şi vor exista curente care susțin că biserica locală este atât de decăzută încât este mai bine să te retragi. Am cunoscut asemenea cazuri. Între penticostali există o mișcare dizidentă care promovează asemenea idei. Personal cred că există tendințe nocive care afectează de multe ori bisericile locale şi nu întotdeauna se i-au măsurile ce se impun, uneori există situații care nu se pot rezolva peste noapte, iar oamenii care doresc să trăiască o viaţă sfântă nu văd nici o ieșire din situația creată decât izolarea lor şi a familiei. În aceste familii se cultivă o critică exagerată la adresa bisericilor locale penticostale sau evanghelice. Şi totuși practica a dovedit în timp că multe familii de acest gen au parte de eșecuri asemănătoare de care au parte şi unele familii din bisericile evanghelice. Acești frați ar putea contribui mai mult cu rugăciuni şi cu mărturia vieților lor decât cu izolare şi critică, care de multe ori se întoarce asupra familiei lor.

Da, părtășiile noastre pot fi plictisitoare, dacă tu şi eu nu ne aducem contribuția la ele, dacă nu ne pregătim pentru părtășie, dacă nu ne rugăm, dacă mergem doar ca spectatori, dacă le vom transforma în locuri de etalare a hainelor, machiajelor, mașinilor sau a talentelor. Dacă fiecare vom merge cu simțământul că Domnul trebuie să fie prezent în mijlocul nostru, fiecare ne vom simți mici, ne vom smeri, ne vom iubi şi vom dori să facem mai mult pentru Împărăția lui Dumnezeu şi pentru aproapele nostru, iar ca rezultat vom avea o răsplată veșnică pentru că am investit în oameni.


10. Cât de greu este să te smerești! - Jul 19, 2016 8:15:00 PM
Ce am mai învățat din misiune. Azi am fost din nou la Capu-Codrului la o comunitate de romi. De multe ori mergem printre oameni și din discursurile unora dintre noi reiese că avem soluții pentru problemele lor.... Și totuși, atunci când încerci să te pui in pielea lor dobândești o altă perspectivă.
 La o casă era o femeie care avea trei copii bolnavi, nu avea bani, nu avea medicamente. Mă gândeam la copiii noștri când erau mici și bolnavi, la soția mea, la condițiile noastre, la accesul la igienă, la spital, la medicamente etc. Femeia ne-a mulțumit din tot sufletul că am venit prin satul lor. Și a mai adăugat: de când veniți prin satul nostru poate își va îndrepta Dumnezeu fața spre noi, poate se va mai schimba ceva.... Mă uitam la casa lor, la sărăcia lor lucie.... Un câine slab a venit la sacul nostru cu alimente și ar fi vrut să se înfrupte din el. Cineva l-a alungat rapid, era așa de slab și de flămând. Mă gândeam la faptul că mulți câini de-ai noștri trăiesc mult mai bine decât oamenii cărora le vorbim noi despre dragostea lui Dumnezeu. Hm, și mă mai gândeam la nunțile noastre, la îmbuibările, la câte risipim inutil.
Avem o mie de motive să-i judecăm pe cei săraci și marginalizați și totuși suntem incapabili să ne gândim doar la un singur lucru: dacă am fi noi în locul lor? Uneori văd oameni care dorm noaptea pe stradă, murdari, săraci, abandonați, oameni care au avut nefericirea să ajungă în orfelinatele din România în anii 90. Erau copii de aceiași vârstă cu mine sau apropiată. Ce destine diferite, ce vieți terfelite de sărăcie, mizerie. Doamne cât de greu este e să ne smerim!
11. Pericolul atașării de lumea materială - Jul 8, 2016 6:10:00 AM
Creștinismul a avut momente de glorie de-a lungul timpului, dar și momente de decădere prelungită. Momentele de glorie sunt ușor de recunoscut, iar noi creștinii contemporani în momente de luciditate spirituală idealizam trecutul glorios al bisericii și detestam trecutul decadent. Totuși, recunoscându-ne oarecum propriilor eșecuri din prezentului bisericii, prea puțini dintre noi mai avem curajul să sperăm că biserica va trăi în timpul existenței noastre efemere, din nou acele momente de glorie.

Există și o explicație destul de simplă. În primul rând putem avea o teorie foarte frumoasă dar să fim foarte departe de ea în viața de zi cu zi. De ce nu trăiește biserica contemporană acum momente de glorie? Simplu, trăim prea mult legați de lumea fizică și prea departe cu inima de Împărăția lui Dumnezeu.

Toate momentele de glorie ale bisericii pot fi asociate cu marile treziri spirituale, cu marile companii de evanghelizare în care se oamenii întorceau la Dumnezeu cu miile, cu alte cuvinte, omenirea din acele vremuri nu puteau ignora existența bisericii.

Omenirea de azi ignoră existența bisericii în multe zone ale lumii unde biserica a schimbat societatea din temelii în secolele trecute, fie că vorbim de continentul european, african sau asiatic.

Epoca în care trăim astăzi pune un mare accent pe lumea materială în care omul modern își poate construi o mică împărăție a confortului. Banii combinați cu tehnologia oferă omului modern ideea că poate trăi dependent total de lumea materială, omul uitând faptul că lumea materială nu poate funcționa fără legile naturale date de Dumnezeu.

Pentru a trăi cât mai bine, creștinii uită de sacrificiile cerute de Cuvântul lui Dumnezeu pentru a răspândi mesajul Împărăției lui Dumnezeu și trudesc din greu pentru a-și construi lumea lor care să le ofere cele mai bune condiții de viață.

Bogăția nu este singurul lucru pe care lumea materială îl poate oferi omului, ci și faima, plăcerile, divertismentul etc. Din nefericire, mulți creștini trăiesc cu aceleași idealuri: bogăție, faimă, plăceri, divertisment etc. Rețelele de socializare sunt pline de creștini care își popularizează avutul lor, care nu le este rușine să-și expună trupurile îmbrăcate ostentativ în haine extrem de scumpe, casele și mașinile scumpe. Pentru a trăi la un asemenea nivel, mulți creștini nu își plătesc taxele, nu își plătesc angajații în mod legal, își înșală partenerii de afaceri etc. Alții locuiesc ani de zile în străinătate despărțiți de familie pentru a a-și aduna bogăția și faima cerute de societate contemporană.

Tributul pe care societatea ni-l cere să ne conformăm la standardele ei, ne obligă într-o mare măsură să renunțăm la sacrificiile în favoarea Împărăției lui Dumnezeu.

Teologia Noului Testament pune mare accent pe renunțare. Fiecare pas în creștinism îi cere omului să renunțe la păcat în favoarea pocăinței, să renunțe la mândrie în favoarea smereniei, să renunțe la bogăția materială în favoarea bogăției spirituale, și lista poate continua. Epoca pe care o parcurgem acum este atât de marcată de materialism, unde averea a devenit ținta celor mai mulți chiar și dintre evanghelici. Mulți tineri evanghelici nu au răbdare să termine liceul să plece în străinătate.

Materialismul produce o nouă gândire în rândul evanghelicilor chiar dacă textele biblice ne modelează gândirea în direcția renunțării, tensiunea dintre curentul vremii și învățăturile biblice produc prea puțini câștigători de comori spirituale și foarte mulți căutători de comori efemere.

Așadar, în principiu conformismul materialist ne marchează aproape definitiv viața creștină în direcția celor mulți pentru că nu prea avem curajul să fim cu adevărat diferiți de lume. În primul rând ne răstoarnă prioritățile cerute de învățăturile biblice, apoi în al doilea rând ne încătușează inima în lumea obiectelor materiale. Cu timpul, devii sclavul obiectelor pe care le deții, cu cât deții mai multe, îți trebuie mai multe resurse să le întreții, să le înlocuiești, să le administrezi etc. Orice test biblic în sfera renunțării devine o mare povară. Cum ai putea să asculți de Dumnezeu să părăsești lumea ta pentru Împărăția Sa? Cum ai putea să mergi mai departe pe calea Lui, dacă ești mereu ocupat cu atâtea lucruri? Cum ai putea să mai vezi cerul când te uiți așa de mult jos? Cum ai putea să te califici de a primi ceea ce nu-i al tău când întotdeauna ai reușit singur și egoist să aduni așa de multe pentru mica ta lume și pentru binele tău?

Să-ți impui anumite limite de sărăcie este cu totul deplasat în aceste vremuri chiar și pentru creștinul evanghelic care este familiarizat cu cele mai profunde învățături biblice. Ascutăm predici despre renunțare însă chiar și mulți lideri spirituali ai bisericii sunt legați de lumea materială la fel de mult precum ceilalți.

Mă întreb deseori dacă ar fi Domnul astăzi în mod fizic printre noi așa cum a fost acum 2000 de ani, și ne-ar cere să renunțăm la cele materiale cum le-a cerut apostolilor, câți dintre noi am pica testul la fel ca tânărul bogat din evanghelii? Oare nu cumva inclusiv cei care îl denigrăm de la amvoane?


12. Din nou în Oltenia - May 1, 2016 11:31:00 AM
Nu am scris de mult un jurnal de misiune. De fapt, am scris destul rar în ultimul timp. M-am gândit să împărtășesc puțin cu cititorii mei ceva din ultimele experiențe din Oltenia. Cei drept nu am plecat cu toată inima, aveam planurile mele. La insistențele un frate colaborator, eu și Ovidiu Biciușcă ne-am alăturat unei echipe de misiune de suceveni din Londra, veniți voluntari pe meleagurile Olteniei. Sediul Misiunii Agape din Valea Mare, Vâlcea
Am ajuns dimineața după o noapte nedormită. Fratele care ne-a dus îi plăcea viteza. El dorea să ne ducă cât mai repede, însă pentru mine o astfel de călătorie mă obosește grozav. Ajunși la sediul misiunii unde eram cazați am găsit o puzderie de oameni veseli, probabil că cei mai mulți erau sangvini ori cei care dominau discuțiile reușeau bine să-i scoată pe introvertiți din mediul lor. Erau îngrămădiți într-un hol la o masă lungă. După micul dejun cu greu am găsit și noi un loc unde să ne odihnim, bineînțeles după ce s-a dus fiecare în treaba lui. După amiază s-a organizat o evanghelizare la Biserica Penticostala Sfânta Treime din Râmnicu-Vâlcea. Ni s-a dat sarcina să mergem pe străzile orașului și să împărțim invitații. Am observat că oltenii, din politețe nu spuneau „nu” însă „da-ul” lor era tot „nu”. Deși părea că nu vine nimeni, în final au venit ceva oameni. La sfârșit programului, oltenii din biserica locală ne-am omenit cu multă mâncare, zic eu care încerc să mănânc cât de cât cu măsură, mai ales seara.
Evanghelizare în Valea lui StanA doua zi, am mers într-un sat de țigani rudari numit Valea lui Stan. De mult nu am văzut un sat așa de plin de viață. În ciuda sărăciei vizibile, oamenii ne-au primit cu multă bucurie. Oamenii au stat de vorbă cu noi, au fost tineri care și-au mărturisit eșecurile și au spus că doresc să facă o schimbare în viața lor. Satul era cumva împărțit în două de un pârău. Dincolo de pod, mai aproape de capătul satului locuiau cei mai săraci oameni din sat.



Meșteșugari rudari în Valea lui StanAcolo am găsit și ceva meșteșugari care confecționau măturoaie, alții cozi pentru topoare sau pentru alte unelte. Oamenii se plângeau că legile silvice aplicate cu strictețe le interzic accesul la lemne de foc mai ales pentru comercializare, din această cauză mulți rudari au trebuit să plece în țările nordice la cerșit. Cei care nu și-au permis să plece trăiesc în case dărăpănate în sărăcie și mizerie. Frații din Londra au cântat, și ulterior, fratele Daniel Sepciuc a predicat din Cuvânt.

A treia zi am fost în Crețeni, un sat de rudari în apropiere de Drăgăsani, Vâlcea. În drum spre sat am avut o tamponare destul de gravă, deși nimeni nu a fost rănit, una dintre cele două mașini implicate a fost grav avariată și a trebuit remorcată. Am ajuns cu puțină întârziere în sat. În spatele satului se vedea digul masiv al râului Olt. Imediat am mers prin sat să chemăm oamenii.

Programul organizat pentru copiii din CrețeniDeși nu era aceiași atmosferă ca la Valea lui Stan, copiii au venit la program în număr destul de mare. După amiază, înainte să înceapă programul de evanghelizare pentru adulți a început să plouă torențial. Imediat apa a început să curgă din toate părțile. A trebuit să facem canale cu sapa pentru a dirija apa în alte direcții, altfel ne inunda în cort. Ploaia a continuat toată după amiaza, așa că eu îmi pierdusem speranța că oamenii o să vină la cort. Totuși, Dumnezeu a lucrat la inima lor și în ciuda ploii și a frigului, oamenii au venit la cort, însă au fost și împotriviri. În apropriere era un bar. Unii care se aflau sub influența alcoolului au încercat să ne tulbure, dar în cele din urmă ne-am continuat lucrarea. 
Ajunși seara târziu la sediu misiunii, uzi și plini de frig, am mâncat și ne-am adunat cu toții la programul de seară. Ne-am rugat, am cântat și fiecare dintre cei ce trebuiau să plece au fost solicitați să spună câteva cuvinte. Ne-am despărțit cu greu, aveam multe de povestit, iar fiecare seară eram prea obosiți pentru a povesti. Frații din Londra au mai rămas, doar câțiva au venit la Suceava, așa că am venit cu ei. A fost o experiență plăcută să văd așa de mulți tineri implicați în misiune, mai ales că cei mai mulți erau de loc din localități sucevene. Am înțeles că grupul lor organizează de două ori pe an astfel de turnee în Oltenia. Mulțumesc și pe această cale fraților pentru cazare și masă, transport dar și pentru oportunitatea de a sluji împreună pentru a duce mesajul evangheliei în țara noastră. Dumnezeu să fie slăvit pentru harul și protecția Sa.



13. Ada Vultur, misionar în Madagascar - Mar 25, 2016 3:55:00 PM


http://wycliffe.ro/ada1


14. Diferențe și dispute inutile, spiritual vs duhovnicesc, a purta sau nu barbă - Mar 19, 2016 1:40:00 PM
În armată am avut un coleg care îmi spunea deseori că noi evanghelicii avem un limbaj arhaic. Eu spre exemplu foloseam cuvântul „neprihănire” sau „mântuit”. Colegul meu era bihorean iar eu bucovinean, și aveam destule cuvinte diferite. Sigur, colegul meu nu avea legături cu nici un fel de biserică, era liber cugetător, căci dacă ar fi fost activ în Biserica Ortodoxă, ar fi avut poate complexe de inferioritate datorită limbajului arhaic promovat de ortodoxie. Este adevărat că Biserica este deseori acuzată pe drept că rămâne în urmă față de societate, că nu-i suficient de dinamică, că practică tot felul de ritualuri obscure, ba chiar oculte, pe care nimeni nu are voie să le pună la îndoială.

O bucată de timp am purtat barbă, și cum în comunitatea mea a purta barbă înseamnă a fi și lumesc, am primit o pedeapsă tacită: să nu mai predic. Doar că pot trăi destul de bine și fără să predic, deși uneori cu greu îi tolerez în sinea mea pe cei care ne bombardează cu versete care nu au legătură cu subiectul invocat. Asemenea predicatori uită că se adresează unui public care este tocit de atâtea versete, un public care are nevoie de predicatori care să facă legătura dintre realitățile de astăzi și Biblie, nu doar să citeze versete. 
Cu ceva vreme în urmă s-a făcut multă vâlvă despre traduceri. Mulți evanghelici spun că traducerea Cornilescu este cea mai bună. Sunt de acord, însă la aproape 100 de ani, este o traducere veche. Societatea se modernizează într-un ritm accelerat. Pentru ortodocși limbajul folosit de Cornilescu la timpul traducerii a fost prea modern, însă putem învăța din greșeala lor. Ei au rămas loiali arhaismelor de tot felul, și la ora actuală traducerile lor au topică greoaie și sunt pline de arhaisme, cine știe, poate aceasta este o strategie de a ține poporul departe de Biblie. Apărătorii limbajului arhaic uită că avem de a face cu o generație care trăiește online, o generație care vorbește pe jumătate, nu folosește diacritice dar folosește o mulțime de k-uri. Eu cred că trebuie să ajungem și la acești oameni, și cu siguranță fără traduceri mai noi, și fără un limbaj pe înțelesul omului de rând, evanghelicii fac același lucru ca ortodocșii care cred că vechiul e mai sfânt de noul, iar niște oase ale unui sfânt sunt mai valoroase decât milioanele de păcătoși vii zdrobiți de alcool sau alte vicii distrugătoare. 
Spiritual sau duhovnicesc? Să redau una din metehnele arhaismelor. În denominația mea, unii sunt de părere că nu este bine să folosim cuvântul „spiritual” ci numai „duhovnicesc”. Termenul duhovnicesc, după părerea mea este destul de vechi și mulți din generațiile de după 90 nu îl înțeleg fără dex. Care este problema dacă folosesc „spiritual”? Conform dex-ului ambele termene nu descriu starea la care ne referim noi penticostalii; un om plin de Duhul Sfânt. Primul te duce cu gândul la duhovnic, preot (lucru pe care penticostalii nu l-ar accepta dar ar lua sensul literar), iar al doilea se referă la ceea ce ține de suflet, un termen destul de neutru din acest punct de vedere. Dacă ar fi să aleg între cele două, niciunul nu este clar conform dex-lui pentru noi. Apoi să nu uităm că limba română are o mulțime de cuvinte împrumutate din alte limbi; turcă, greacă, engleză, franceză, slavonă, latină etc. Totuși, pentru a fi pe înțelesul celor din generația mea, cred că este mai potrivit să folosim spiritual.
Limbajul bisericesc se dezvoltă în biserici. Mulți oameni nu doresc să devină creștini din cauză că privesc biserica ca o instituție. Nu vreau să intru în amănunte despre abuzurile Bisericii, vreau doar să atrag atenția că atâta timp cât Biserica se comportă în societate în calitate de instituție responsabilă cu religia oamenilor, cei mai mulți oameni trăiesc cu impresia că nu au nevoie nici de Dumnezeu și nici de Biserică. Ea trebuie să-și redescopere identitatea dar și scopul existențial, acela de a se ocupa de oameni. Comunitățile se bazează pe relații interumane, însă instituțiile pot să funcționeze sute de ani în virtutea unor legi, chiar dacă sunt niște instituții moarte. Unul dintre marele minusuri ale creștinismului instituțional este tocmai lipsa unui cadru în care să se dezvolte comunități vii. Există atâtea feluri de teorii astăzi despre creștere spirituală, edificare etc. Toate se învârt în jurul unor idei preconcepute, ele însă sunt moarte atâta timp cât le avem în cap și nu avem cadrul relațional în care să creștem împreună. Comunitățile funcționale de credincioși pot transmite un mesaj mult mai puternic în societate decât predicile sterile pe care le auzim în fiecare duminică, eu ascult cel puțin una pe săptămână, uneori chiar mai multe, și nu puține se focalizează pe nimicuri precum cele mai sus amintite.



15. Nevoia de traducere a Bibliei în lume - Feb 29, 2016 7:59:00 PM
Te-ai întrebat câte popoare nu au Biblia tradusă, câte limbi nu au alfabet? Câte grupuri etnice așteaptă Biblia?

Vino pe data de 1 martie 2016, la Școala Filadelfia, la ora 19:00 
Ruben Dubei fost misionar în Africa 10 ani va prezenta nevoia de traducere a Bibliei.  





16. Evanghelici, nu așteptați să vă iubească lumea! - Jan 25, 2016 6:16:00 PM

Veţi fi urâţi de toţi pentru Numele Meu; dar cine va răbda până la sfârşit va fi mântuit. Marcu 13:13 (VDCC) 



17. Cererile în căsătorie cu închinăciuni pe facebook - Jan 23, 2016 2:06:00 PM

Tot mai des văd tineri pe net care își regizează momentul când își cer partenerele în căsătorie. După părerea mea, nu numai că este o chestiune prostească să-ți regizezi viața după modelul hollywoodian și să-ți pui pozele pe net, dar ni se induce ideea că bărbații au devenit niște închinători ai femeii. Imaginile respective divulgă faptul că avem de a face cu un nou tip de bărbați fără prea multă bărbăție, oameni cu un profil feminizat.

Biblia ne spune clar: bărbatul este capul femeii. După modelul norvegian este invers, femeia este capul bărbatului. Biblia nu ne dă dreptul să ne umilim soțiile, nu aș aștepta niciodată ca soția să mi se închine. Însă nici invers nu mi se pare o normalitate. Unde nu-i cap vai de picioare, spune o vorbă românească. Cam așa au ajuns multe familii în zilele noastre, ele conduc, iar sunt ei supușii.

Cum s-a folosit Satana la început de femeie așa se folosește și la urmă, multe femei răstoarnă ordinea pusă de Dumnezeu, iar bărbații tac molcom. Femeia astăzi predică, femeia este în armată, femeia conduce ministere, iar la evanghelici unele conduc biserica locală. Parcă fără imaginea femeii nu există marketing, inclusiv literatura evanghelică abundă de cărți cu publicitate feminină. Ce să mai zic de îmbrăcăminte! Toate televiziunile creștine au în studiouri femei care nu găsesc în garderoba lor fuste sau rochii mai generoase. Și la adventiști, și la penticostali și la baptiști aceeași nerușinare feminină. Bărbaților, ce s-a întâmplat cu noi? Unde ne este autoritatea de a vorbi adevărul?



18. Nu îmi este rușine cu numele de sectant, penticostal, eretic etc - Jan 19, 2016 8:02:00 AM
Protestele împotriva Norvegiei au răscolit Europa, și, cei care nu agreează evanghelicii au avut ocazia să ne batjocorească în fel și chip, mai ales pe internet. Creștinii ortodocși sunt învățați de mici să-și verse batjocorile asupra noastră.

Îmi aduc aminte cum la școală aproape toată clasa îmi spunea; rătăcit, pocăit, sectant iar cei religioși îmi spuneau eretic. Și în evanghelizare prin sate uneori pățim același lucru. Mai întâlnim câte unul care nu are habar despre Biblie dar știe că noi pocăiții suntem niște rătăciți cu care nici nu trebuie să discute.

Recunosc că am trecut prin momente de umilință și în armată, erau unii soldați foarte inculți, needucați, unii nu știau bine să citească, dar știau să facă tot felul de bancuri batjocoritoare la adresa pocăiților.

Mă gândesc că batjocorile cu efecte nefaste le avem în copilărie și în tinerețe, în perioade critice de formare. Nu este de mirare că mulți tineri evanghelici renunță la credință din cauza umilinței din partea colegilor.

Acum după atâția ani nu mă mai afectează batjocorile, am înțeles strategia celui rău. Și pe blog am primit uneori comentarii din partea unor ortodocși care m-au făcut în toate felurile, dar nu le-am publicat.

Sunt penticostal și una din batjocorile auzite pe buzele multor colegi era din cauza familiilor numeroase ale credincioșilor. Nu vreau să redau efectiv frazele. Măi oameni buni, mereu ați acuzat pocăiții că au copii mulți, dar oare nu suferim ca națiune din cauza demografiei scăzute? Nu cumva atâtea țări în Europa de Vest au acceptat imigranți pentru că nu au oameni care să lucreze în fabrici și să contribuie la sistemul de pensii? Și cazurile din Norvegia ne spun ceva, norvegienii nu au copii prea mulți și îi fură de la alții.

În România s-au comis multe avorturi începând cu anii 90. Femeile care practică avortul și au cel mult un copil sunt considerate normale, iar femeile pocăiților care au mulți copii primesc batjocorile de rigoare. Sunt convins că și biserica ortodoxă face eforturi pentru susținerea familiei, totuși având în vedere că suntem într-o țară majoritar ortodoxă, cele mai multe avorturi le-au comis femeile aparținătoare ortodoxiei. Există o mulțime de comentatori pe net care ne batjocoresc pentru îndoctrinare religioasă, că nu ne lăsăm copiii la distracții etc. Cred că ar fi bine să mai învățați din prezentul Europei Occidentale. Vesticii l-au scos pe Dumnezeu din familie și din viața publică de dragul ateilor și a musulmanilor, însă au acceptat în schimb toate păcatele sexuale. Efectele se văd cu ochiul liber, au ajuns pradă homosexualității, feminismului, lesbianismului și fără copii. Și cum fără capital uman nici o națiune nu poate funcționa, Europa se sufocă sub importul masiv de migrație islamică. A face și a crește copii nu e o rușine, ci o normalitate, mamele cu mulți copii sunt niște eroine care merită apreciere și recunoștință din partea noastră.

Nu îmi este rușine de titlurile care le primim din partea oamenilor. Și Domnul Isus a fost batjocorit și refuzat de societatea timpului, apostolii au fost batjocoriți și martirizați, într-o lume a minciunii, cei care cred și susțin adevărul vor avea de suferit.

Doamne ai milă de cei care suferă mult mai mult pentru adevăr decât noi!

19. Înnoirea spirituală în vremuri când religia cade în dizgrație - Jan 17, 2016 11:57:00 AM
În calitate de creștin nu pot să mă identific cu toate faptele atribuite creștinismului de-a lungul timpului, chiar dacă musulmanii sau ateii încearcă să judece creștinismul ca un tot unitar. Creștinismul adevărat are ca model credința apostolică și se raportează mereu la cele 27 de cărți ale Noului-Testament. Există multe evenimente istorice ale bisericii la care nu subscriu, ca de exemplu; cruciadele, inchiziția, persecuțiile, sau chiar alipirea bisericii la structurile imperiului Roman.

Cei mai înverșunați critici ai bisericii trebuie să fie onești și să recunoască că cei persecutați și umiliți de-a lungul secolelor au fost adevărații creștini și nicidecum cei care au condus lumea în numele lui Dumnezeu, când de fapt ei erau niște dregători îmbrăcați în haine bisericești.

Uneori trebuie să fiu onest și să recunosc că nu subscriu la anumite convingeri adoptate de marea majoritate a penticostalilor (mișcare din care fac parte). Spre exemplu sunt adept al non-rezistenței. CONSIDER că biserica nu ar trebui să se implice în conflicte armate nici măcar la presiunea statului. Nu subscriu nici la ierarhia bisericească. Consider că modelul de conducere al Creștinilor după Evanghelie este cel mai aproape de „începuturi”, deși am impresia că nici ei nu vor mai rezista mult fără o reașezare a lucrurilor, adică vor fi presiuni din rândul lor să accepte o regândire a conducerii bisericii după modelul celorlați evanghelici. Personal nu cred că ar trebui să fie diferențierea cler-laici, însă din păcate penticostalii au adoptat în ultimii ani o strategie care evidențiază această diferențiere. Hainele pastorilor la botezuri arată poziția lor față de „restul”.

Cu toate că evanghelicii au avut reputația de oameni ai bibliei, orice mișcare a avut urcușuri și coborâșuri. Nu de puține ori în plin declin spiritual al unei mișcări s-au născut alte mișcări, acestea fiind un răspuns natural față de neputința clerului de a găsi soluții viabile de înnoire spirituală.

Apariția penticostalismul a fost privit cu mult scepticism de către marea majoritate a denominațiilor evanghelice de la începutul secolului 20. Lăsând la o parte prejudecățile, astăzi din orice perspectivă ai privi, penticostalismul a fost o mișcare extraordinară de înnoire a evanghelicilor.

Astăzi la peste un veac de la marile treziri spirituale, când tot ce ține de religie merge în declin, când oamenii își neagă rădăcinile creștine și identitatea, în Europa ar fi necesară apariția unei mișcări de înnoire spirituală. Nu cred că am avea nevoie de o nouă denominație evanghelică, avem deja destule, ci o înnoire a celor existente.

Poate vă întrebați: la ce ne-ar folosi o asemenea trezire? Curentul cesaționist și-a diminuat mult influența, penticostalii și carismaticii s-au dezvoltat enorm mai ales în America Latină, Asia și Africa, care ar fi utilitatea unei asemenea mișcări?

Personal cred că, oricât de bine am sta teoretic, în practică, cel puțin în Europa, influența evanghelicilor este nesemnificativă. Și poate există mii de motive de ce au ajuns europenii unde au ajuns, amintesc doar câteva motive curente care au pus stăpânire pe Europa: hedonismul, materialismul și imoralitatea. Lupta de clasă așa cum face biserica ortodoxă are limitările ei. Oricât de bine ne-am asigura prin legi că homosexualii nu conduc interesele unei națiuni, mai târziu sau mai devreme răul va produce stricăciuni ireparabile. Tocmai din acest motiv evanghelicii nu ar trebui să fie niște militanți înverșunați care mereu să demonizeze răul de parcă asta ar fi unica soluție, ci să se roage pentru o mișcare de înnoire spirituală.

Privind în trecut putem învăța încă ceva. Evanghelicii care s-au rugat pentru trezire în trecut au fost motivați și de necazuri. Au fost destul crize sociale înainte de 1904 în Țara Galilor. Nici pe vrea lui John Wesley nu erau lucrurile roz. Deci să nu uităm că și necazurile contribuie la apariția trezirilor spirituale, dacă slujitorii direcționează frustrările și dezamăgirile adunărilor către o viață de rugăciune pentru trezire.

Înnoirea spirituală nu numai că este o necesitate pentru orice mișcare evanghelică din când în când, ci este și un „must” pentru generația tânără. Este mai ușor să postezi zeci de link-uri pe zi decât să te rogi, este mai ușor să-ți pierzi vremea urmărind presa, noutățile internaționale, tendințele modei decât să te rogi. Este greu să renunți la tot ce-i lumesc și să-L cauți pe Dumnezeu, mai ales atunci când cei mai mulți aleargă după cele materiale. Mii de evanghelici postează din oră în oră tot felul de nimicuri pe facebook sau pe alte rețele de socializare, mă tem că tinerii au impresia că pot schimba mai multe cu facebook-ul decât ar putea schimba Dumnezeu. Mă tem că prea puțini tineri  care aparțin generațiile de evanghelici de după 90 conștientizează dificultățile care ne stau înainte. Tocmai de aceea cred și îndemn tinerii să se roage pentru o trezire, o trezire care va aduce o mare înnoire spirituală.

20. Povestea dureroasă a unei femei din Norvegia distrusă de două ori de Barnevernet - Jan 11, 2016 4:29:00 PM
Ascultați povestea dureroasă a unei femei răpită de Barnevernet în copilărie care mai apoi când a devenit mamă aceiași instituție îi ia copiii din cauză că nu a fost de acord cu trecutul ei. Femeia uneori folosește cuvinte vulgare pentru a-și vărsa amărăciunea.


21. Similarități între CPS Norvegia și poliția politică din România (înainte de 89) - Jan 10, 2016 2:03:00 PM
În aproape toate cărțile care descriu persecuția din România înainte de 1989 sunt redate amănunte despre instituția securității. Această temută instituție a distrus un număr mare de vieți și a răvășit complet destinele multor oameni. Unii oameni au reușit să supraviețuiască alții nu.

Securitatea din țările comuniste printre care și România are unele similarități cu instituțiile de astăzi din Norvegia. La prima vedere în democrație ar fi absurd să apară instituții de genul securității, se pare că în lume sub pretextul protecției copilului, în multe țări democratice s-a dezvoltat o nouă instituție care operează destul de secret și netransparentă, și care a devenit la fel de temut, chiar dacă nu torturezează fizic cum făcea securitatea.

1) Netransparență. Securitatea din România era o instituție netransparentă. Barnevernet este o instituție foarte netransparentă. Nu există multe informații publice despre activitatea acestei instituții, norvegienii de rând știu puține lucruri despre ascunzișurile ei. Așa eram și noi românii, ne temeam de Securitate, știam că face mult rău dar public nu existau multe informații.

2) Secretomania. Barnevernet-ul este o instituție care accentuează secretomania. Tot așa era și Securitatea. Barnevenet-ul își intimidează victimele să-și țină gura indiferent de răul comis asupra lor. Frica insuflată asupra victimelor îi ajută să-și continuie activitatea nestingheriți indiferent de durerea produsă în rândul populației.

3) Acționează fără mandat judecătoresc. Securitatea avea mână liberă să facă aproape tot ce își dorea cu viețile oamenilor, justiția nu putea împiedica cu nimic activitatea securității, ofițerii nu erau trași la răspundere pentru acțiunile lor, iar dacă erau procese, judecătorii aveau verdictele înainte de începerea audierilor. În același mod Barnevent-ul cât și alte instituții (CPS) din lumea vestică acționează fără mandat din partea justiției, încalcă intimitatea părinților și odată ce ai fost luat la ochi este aproape imposibil să-ți dovedești nevinovăția.

4) Barnevenet are bani mulți. În timp ce românii stăteau la cozi, abia supraviețuiau din cauza frigului din apartamente iarna, ofițerii de securitate trăiau îndestulați. În multe țări din Europa agențiile de protecție a copilului au foarte mulți bani puși la dispoziție de guverne, în timp ce milioane de oameni abia își plătesc chiriile sau își pierd locurile de muncă și trăiesc din ajutoare sociale. Aceste familii sunt la mila CPS-urilor, care fără milă le răpesc copiii și îi încredințează în îngrijire altor familii cărora li se dă bani lunar. Dacă aceste instituții au fost create pentru binele copiilor și a familiilor de ce nu ajută familiile cu dificultăți financiare? De își permit să fure copiii ca în cele din urmă statul să cheltuiască sume imense de bani doar pentru a se afla în treabă?


5) Filaj, denunțuri, urmăriri. Înainte de 89 nu aveai încredere în aproape nimeni. Nu știai cine este colaborator cu Securitatea. Putea fi un vecin, putea fi preotul, putea fi profesorul etc. Până la urmă și în familii existau uneori denunțători. În Norvegia în sfera publică viața este foarte periculoasă. Oricui i se năzare ceva poate să te denunțe la CPS și imediat ți se răpesc copiii. Nimeni nu stă la discuție prea mult. Să nu uităm de rețelele de socializare, fără îndoială CPS-urile se folosesc și de informațiile online pentru a-și face o părere despre victime.

5) CPS-urile nu își asumă greșelile. În aproape tot blocul comunist, poliția politică nu a avut demnitatea să se deconspire și să arate opiniei publice dimensiunea atrocităților comise. Același lucru se întâmplă și în țările vestice, aceste instituții lipsite de orice simț al umanității, pline de aroganță distrug multe vieți dar nu își asumă greșelile. Își acoperă păcatele cu alte păcate.

6) Fără durere sufletească. CPS-urile pretind că lucrează cu copiii dar nu au deloc simțul matern. Poliția politică tortura fără milă adulții în general pe motive de foarte multe ori inventate. Prea puțin le păsa de familia care rămânea îndurerată atunci când tata sau mama erau luați și trimiși în închisori iar copiii ajungeau în orfelinate. Același lucru comit CPS-urile, nu aplică torturi fizice dar aplică niște torturi psihice greu de imaginat. Să vii în casa unei mame și să-i iei copiii, să vezi cum copilașii plâng de numai pot, să vezi mamele zdrobite și să-i smulgi uneori chiar de la sânul lor este total inuman. Unde mai pui că CPS-ul are o mulțime de femei. Unde sunt acum feministele? Nu mai bine lași femeia să crească copiii acasă? Culmea ironiei, Norvegia are femei la atât la conducerea guvernului cât și la ministerul care se ocupă de protecția copilului. Unde vă este inima de mamă, doamnelor?


22. Priorități în viața de credință (2) - Jan 9, 2016 7:33:00 AM
Dacă deci aţi înviat împreună cu Hristos, să umblaţi după lucrurile de sus, unde Hristos şade la dreapta lui Dumnezeu. Gândiţi-vă la lucrurile de sus, nu la cele de pe pământ. Coloseni 3:1-2 (VDCC)
Realitatea învierii pătrunde cu greu în activitățile zilnice ale creștinilor contemporani. Avem atâtea priorități, atâtea sarcini de îndeplinit, carieră, școli etc. Tată ceresc schimbă-ne inima și ajută-ne să trăim în această viață cu dorința învierii hristice.
Gândindu-ne așa de mult la lucrurile de pe pământ s-ar putea să ne rezervăm prea puțin timp și resurse pentru a ne forma o gândire cerească. Când ești sănătos, ai o oarecare stabilitate financiară, locuiești într-o țară liberă, ai impresia că viața e așa de frumoasă: și totuși iubind o patrie cerească te motivează să te gândești la ea. Românii înainte de 89 visau America și în primii ani de libertate mulți s-au străduit să ajungă în Vest. 
Este greu să cred că vom ajunge în patria cerească dacă o iubim mai mult pe cea pământească. Doamne Isuse, ajută-ne să ne gândim la răsplătirile Tale mai mult decât la ofertele tentante, vremelnice și degradabile ale lui Satana și ale lumii în care trăim acum.



24. Răul și suferința reapar în Europa - Jan 5, 2016 4:21:00 PM
Cu câtă bucurie au cântat românii acum 26 de ani că există Dumnezeu! Apoi, gustul libertății a produs în inima românilor noi perspective de viață. După atâția ani de frică și îngrădiri de tot felul, dintr-o dată parcă aveam prea multe. Revoluția din 89 a fost judecată și analizată în fel și chip. Tot felul de teorii apar la sfârșit de an, atunci când românii își aduc aminte de acele evenimente.

Pentru credincioșii ortodocși, evanghelici, adventiști etc., Revoluția din 89 a însemnat un mare triumf asupra răului, o victorie poate nesperată și de ce nu chiar neașteptată mai ales de cei din generația mea. S-a născut un mare optimism în noi, am sperat că răul a fost învins pentru totdeauna. Am crezut că oamenii nu vor mai alege răul. Nu vor mai alege ateismul nici în ruptul capului. Am crezut că libertatea dată de Dumnezeu va constitui un motiv în plus să-L căutăm pe Dumnezeu.

Cu siguranță că mulți ne-am înșelat. Răul își schimbă strategia pe timp de libertate, și mai grav este ca mulți dintre noi am fost mai pregătiți să  luptăm cu răul în comunism decât în libertate. Am considerat Vestul ca un mare aliat al binelui, dar mai târziu ne-a fost greu să acceptăm faptul că Vestul a tolerat și promovat cele mai mai degradante păcate morale.

Nu există societăți „evil free”. Răul întotdeauna își scoate tentaculele acolo unde nu te aștepți, iar atunci când crezi ai stârpit răul, în altă parte lovește ascuns și produce în mod evident suferință.

Libertatea este scumpă și nu este o garanție de biruință asupra răului. De fapt ea îi dă posibilitate răului să își câștige drepturi. Cazurile de abuzuri în Europa de Vest unde sunt răpiți copiii arată cât de fragili suntem în fața răului. Cât de neputincioși suntem atunci când răul își arată colții în numele democrației pe care am slăvit-o atât de mult. Nici banii, nici relațiile, nici integritatea sau orice alt lucru nu oferă garanții de imunizare împotriva răului.

La început de an, mulți se îngrămădesc să facă predicții. Unele sunt simple teorii bazate pe scenarii politice sau sociale, altele sunt analize bazate pe cifre sau tendințe globale. Ceea ce puțini înțeleg este tocmai capacitatea răului de a lovi acolo unde nu te aștepți. Acum câțiva ani cineva îmi spunea că Europa de Vest este locul cel mai sigur din lume și că nicăieri nu s-ar simți în siguranță. Nu au trecut decât câțiva ani și în inima Europei s-au petrecut atentate sângeroase care a zguduit continentul.

Alături de atâtea popoare suferinde credincioșii din Europa nu trebuie să fie surprinși de răul care poate lovi Europa. În plus, cei mai mulți care au plecat din România în Occident au făcut-o din cauza incertitudinii financiare. Iată dar că poți să pleci în Occident și să ai „financial security” să îți realizezi familia, să mergi în concedii etc., însă răul te poate lovi în mod dramatic chiar și în paradisul libertății. Mai mult Vestul cu democrația sa are capacitatea de a ne momi cu bani și de a ne cumpăra tăcerea. Mă refer la atâția tineri creștini care au pornit plin de vitalitate spirituală pe calea mântuirii dar acum momiți de promisiunile vieții occidentale și-au pierdut focul pentru Hristos.

Lecția pe care o putem învăța este că atunci când răul și suferința își diminuează efectele, mai ales în libertate și în democrație, din păcate poporul lui Dumnezeu se preocupă de o mulțime de lucruri dar pierde din vedere relația cu Dumnezeu. Sfințirea devine o chestiune opțională. Sfinții își zidesc case trainice pentru sute de ani, muncesc mult pentru confortul lor, neglijează lumea pierdută, își îngroapă talanții și adoptă atitudini similare cu lumea.

Protestele din toată Europa legate de practica răpirii copiilor în Norvegia mă duce cu gândul la atâția creștini din Asia sau Africa care nu au voie să protesteze, iar suferințele lor sunt mult mai mari, și îmi permit să mă întreb, ce vom face dacă ni se va lua acest drept în Europa? Mă gândesc la tot ce a fost în Europa în secolul 20, doar comunismul și nazismul au ucis peste 100 de milioane de oameni!

Răul produce suferință și frică. Creștinii au suferit mult în cei 2000 de ani de creștinism, și într-un fel faptul că mulți oameni mor în mijlocul suferințelor, ni se reamintește celor care trăim în libertate că răul nu a fost încă învins pe deplin, că oricând ne poate veni și nouă rândul și că oricât de ocrotiți am fi de legi și libertăți, răul produce atât de multă suferință în lume încât fiecare creștin ar trebui să se roage să vină Domnul Isus.

Răul face parte din structura Universului. Avem puține răspunsuri cu privire la originea sa, dar avem multe răspunsuri cu privire la finalitatea sa. Revenirea Domnului Isus este singura opțiune și speranță a creștinilor că răul va fi învins definitiv, mai ales după mileniu. După ce Satana va fi aruncat definitiv în Iazul de Foc, oamenii care vor avea parte de Rai nu vor mai avea parte de rău și nici de suferință. Doar fără prezența celui rău există speranța restaurării depline a creației, altfel până atunci răul va fi învins din când în când, iar micile noastre victorii nu ar trebui să ne dea speranțe pe termen lung: doar revenirea lui Hristos poate să aducă acea speranță deplină.



25. Pentru un jurnalist norvegian răpirea copiilor din familii nu înseamnă persecuție - Jan 4, 2016 8:14:00 PM
Un site jurnalist norvegian abordează subiectul copiilor luați de Barnevernet. Autorul susține că autoritățile nu iau copiii doar din motive religioase și ar trebui să fim atenți cum folosim cuvântul „persecuție”.
http://www.vl.no/do-not-use-the-word-persecution-lightly-1.668127
Pentru mine este destul de clară poziția norvegienilor: fie nu sunt informați și cred propaganda guvernului, fie le este foarte frică să spună problemele cu care se confruntă în familie.
Sunt de acord că nu doar creștinii sunt persecutați, persecuția este un act de nedreptate indiferent de credință. Însă Barnevernet tocmai asta face, comite nedreptăți fără ca norvegienii să se trezească.